Välj en sida

Om du inte är nöjd

Här kan du läsa om vad du kan göra om du inte är nöjd och vill lämna synpunkter inför ett beslut, begära omprövning av ett beslut eller överklaga ett beslut efter omprövning. Du kan också läsa om möjligheten att begära skadestånd.

Begära skadestånd

Justitiekanslern har gett Försäkringskassan möjlighet att välja att reglera vissa skadeståndsanspråk som ställs mot staten. Tanken med det är att avlasta domstolarna från att pröva sådana mål där det egentligen inte finns någon tvist utan där det är tydligt att Försäkringskassan gjort ett skadeståndsgrundande fel och den sökande därför har rätt till viss ersättning.

Om du anser att Försäkringskassan har orsakat dig skada finns det därför en möjlighet att skriftligen begära skadestånd hos Försäkringskassan. Det är viktigt att du beskriver

  • på vilket sätt du menar att Försäkringskassan har gjort fel eller varit försumlig
  • när det hände
  • vilken ersättning det gäller
  • vilken skada felet har medfört för dig.

Skriv också ditt namn, personnummer, adress och andra kontaktuppgifter.

Skicka din skrivelse till:

Försäkringskassan
Avdelningen för gemensamma försäkringsfrågor,
Processjuridik
103 51 Stockholm